Освіта відіграє першочергову роль в житті будь-якої людини і є однією з
основних рис сьогоднішнього світу. Сучасний світ характеризується
різноманітністю процесів, які відбуваються в ньому та пронизаністю всіх його
елементів інформацією, яка є важливою для розпізнавання людиною. Це визначає
тенденції розвитку сучасної освіти.
Поняття освіти можна коротко визначити як
передачу знань здобувачеві освіти, який в більшості випадків, опирається цьому, отримуючи
певний обсяг інформації, який абсолютно не цікавить його. Як результат, така
передача знань в основному зводитися до звичайного тренування пам'яті
і отримання величезної кількості незв'язної інформації, яка не засвоюється здобувачем освіти та не сприяє кращому розумінню процесів
навколишнього світу та будуванню свого життя відповідно до них. Таким
чином, сенс і мета сучасного освітнього процесу можуть бути зазначені як отримання знань,
умінь, навичок шляхом накопичення матеріалу в головах учнів без його засвоєння
і подальшого практичного застосування. Через відсутність повного
осмислення значущості знань, у здобувачів освіти немає можливості застосовувати їх на практиці. Також втрачається
прагнення в учнів до отримання та накопичення знань самостійно. Проблема
полягає ще в тому, що сучасний світ змінюється дуже швидко і ті знання, які
давалися раніше в якийсь момент часу просто втрачають свою цінність та стають
не актуальними.
Насправді ж, освіта - це щось більше, ніж проста
передача знань і досвіду від покоління до покоління, яка зводиться переважно до
механічному запам'ятовуванню фактів, незв'язної інформації. Освіта - це глибоко
духовне підприємство, яке, в першу чергу, направлено на розвиток духовних
якостей людини за посередництвом розуму [Бейли Алиса А. Проблемы человечества.
Судьба наций].
Можливо, буде банальністю сказати, що освіта обов'язково має займатися розвитком розумових
здібностей дитини, але точно не тим, що практикується сьогодні: тренуванням
пам'яті і механічним запам'ятовуванням фактів, дат і незв'язної між собою
інформації. Освіта - щось більше, ніж інформування дитини або учня про минуле з
його досягненнями. Ці факти безсумнівно мають своє місце в історії, минуле
треба розуміти і вивчати, бо з нього має вирости щось нове, але робити це
потрібно не механічно, а творчо. Освіта повинна бути більшим, ніж простим
дослідженням предмета і формуванням відповідних висновків, що ведуть до
побудови гіпотез, які в свою чергу ведуть до подальших досліджень і висновків.
Освіта повинна допомогти людині виробити відповідну особисту філософію,
систему цінностей, ідеалів, виховати смак до музики, літератури, мистецтв,
навчитися аналізувати труднощі, проблеми, що виникають і приходити до розумних
висновків. Воно повинно бути направлено на встановлення правильних людських
відносин, що принесе щастя, успіх, всебічний досвід в будь-якій сфері
життєдіяльності людини [Блаватская Е.П. Ключ к теософии].
Вчитель - вже давно не є головним джерелом інформації для учнів. Раніше
вважалося, що в обов'язки вчителя входить повідомляти факти, інформацію,
розглядати формули, проводити дослідження. Зараз все це можна знайти скрізь і в
будь-який час. Так навіщо ж потрібен учитель? А потрібен він для того, щоб
обробляти, аналізувати, систематизувати інформацію, якою проникнутий весь світ,
і вчити цьому своїх учнів. Адже мало просто дізнатися і отримати інформацію,
важливо її засвоїти і правильно застосувати. Завдання вчителя зводитися до
того, щоб не просто повідомити інформацію, а навчити учнів використовувати
власний розум і добувати правильні знання.
Освіта - двигун прогресу. Саме від сучасної системи освіти залежить
майбутнє цивілізації, властивий їй тип мислення. Завдання освіти - направити
людство на осмислення змін, які відбуваються і на вироблення відповідних
реакцій, які сприяють світовому прогресу.
Чурікова К.В.
Ком. без публікації.
ВідповістиВидалитиВітаю! Чудовий блог! Хочу викласти його на ФБ, тому прошу - в настройках перейдіть на українську мову. Дякую)
Дякую! Начебто все виконала)
Видалити