четвер, 17 січня 2019 р.

На що має бути спрямована освіта сьогодення?



Освіта відіграє першочергову роль в житті будь-якої людини і є однією з основних рис сьогоднішнього світу. Сучасний світ характеризується різноманітністю процесів, які відбуваються в ньому та пронизаністю всіх його елементів інформацією, яка є важливою для розпізнавання людиною. Це визначає тенденції розвитку сучасної освіти.

 Поняття освіти можна коротко визначити як передачу знань здобувачеві освіти, який в більшості випадків, опирається цьому, отримуючи певний обсяг інформації, який абсолютно не цікавить його. Як результат, така передача знань в основному зводитися до звичайного тренування пам'яті і отримання величезної кількості незв'язної інформації, яка не засвоюється здобувачем освіти та не сприяє кращому розумінню процесів навколишнього світу та будуванню свого життя відповідно до них. Таким чином, сенс і мета сучасного освітнього процесу можуть бути зазначені як отримання знань, умінь, навичок шляхом накопичення матеріалу в головах учнів без його засвоєння і подальшого практичного застосування.  Через відсутність повного осмислення значущості знань, у здобувачів освіти немає можливості застосовувати їх на практиці. Також втрачається прагнення в учнів до отримання та накопичення знань самостійно. Проблема полягає ще в тому, що сучасний світ змінюється дуже швидко і ті знання, які давалися раніше в якийсь момент часу просто втрачають свою цінність та стають не актуальними.
Насправді ж, освіта - це щось більше, ніж проста передача знань і досвіду від покоління до покоління, яка зводиться переважно до механічному запам'ятовуванню фактів, незв'язної інформації. Освіта - це глибоко духовне підприємство, яке, в першу чергу, направлено на розвиток духовних якостей людини за посередництвом розуму [Бейли Алиса А. Проблемы человечества. Судьба наций].
Можливо, буде банальністю сказати, що освіта  обов'язково має займатися розвитком розумових здібностей дитини, але точно не тим, що практикується сьогодні: тренуванням пам'яті і механічним запам'ятовуванням фактів, дат і незв'язної між собою інформації. Освіта - щось більше, ніж інформування дитини або учня про минуле з його досягненнями. Ці факти безсумнівно мають своє місце в історії, минуле треба розуміти і вивчати, бо з нього має вирости щось нове, але робити це потрібно не механічно, а творчо. Освіта повинна бути більшим, ніж простим дослідженням предмета і формуванням відповідних висновків, що ведуть до побудови гіпотез, які в свою чергу ведуть до подальших досліджень і висновків.
Освіта повинна допомогти людині виробити відповідну особисту філософію, систему цінностей, ідеалів, виховати смак до музики, літератури, мистецтв, навчитися аналізувати труднощі, проблеми, що виникають і приходити до розумних висновків. Воно повинно бути направлено на встановлення правильних людських відносин, що принесе щастя, успіх, всебічний досвід в будь-якій сфері життєдіяльності людини [Блаватская Е.П. Ключ к теософии].
Вчитель - вже давно не є головним джерелом інформації для учнів. Раніше вважалося, що в обов'язки вчителя входить повідомляти факти, інформацію, розглядати формули, проводити дослідження. Зараз все це можна знайти скрізь і в будь-який час. Так навіщо ж потрібен учитель? А потрібен він для того, щоб обробляти, аналізувати, систематизувати інформацію, якою проникнутий весь світ, і вчити цьому своїх учнів. Адже мало просто дізнатися і отримати інформацію, важливо її засвоїти і правильно застосувати. Завдання вчителя зводитися до того, щоб не просто повідомити інформацію, а навчити учнів використовувати власний розум і добувати правильні знання.
Освіта - двигун прогресу. Саме від сучасної системи освіти залежить майбутнє цивілізації, властивий їй тип мислення. Завдання освіти - направити людство на осмислення змін, які відбуваються і на вироблення відповідних реакцій, які сприяють світовому прогресу.
Чурікова К.В.

2 коментарі:

  1. Ком. без публікації.
    Вітаю! Чудовий блог! Хочу викласти його на ФБ, тому прошу - в настройках перейдіть на українську мову. Дякую)

    ВідповістиВидалити